Zijn koolhydraten goed of slecht tijdens het afvallen?

Een vaak gehoorde opmerking bij nieuwe cliënten. ‘Nee, ik eet geen brood of pasta meer, daar word ik dik van.’ Maar is dat nou daadwerkelijk zo? We proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Eigenlijk ligt het vooral aan de soort koolhydraten. De koolhydraten zijn heel grofweg te verdelen in twee groepen.

1. De ‘snelle korte’ koolhydraten
2. De ‘langzame lange’ koolhydraten

koolhydraten goed of slecht

 

 

 

 

 

 

 

 

Koolhydraten kun je zien als een ketting van suikers. Bij de ‘snelle korte’ koolhydraten is de ketting erg kort en bevat weinig koppelingen. Deze kunnen dus heel snel in je lichaam worden opgenomen. Bij ‘langzame lange’ koolhydraten is de ketting van suiker langer en bevat in totaal meer koppelingen. Het lichaam is langer bezig met de vertering; alle koppelingen van die langere ketting moeten los worden gemaakt.

‘Langzame lange’ koolhydraten
Deze ‘langzame lange’ koolhydraten hebben dus veel meer tijd nodig om uiteindelijk via je maag in je darmen terecht te komen. Hierdoor zorgen ze er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft je geen een zogenoemde ‘suikerpiek’ ervaart en je fit blijft na het eten. Daarbij zorgen ze er ook voor dat je langer verzadigd bent en eerder vol zit tijdens het eten. Allemaal handig als je wilt afvallen natuurlijk!

Welke voedingsmiddelen bevatten ‘langzame lange’ koolhydraten?
Voorbeelden zijn:
– volkorenbroodZijn koolhydraten goed of slecht tijdens het afvallen
– volkorenpasta
– zilvervliesrijst
– peulvruchten
– bonen

 

‘Snelle korte’ koolhydraten
Na het eten komen deze koolhydraten vrij snel in je bloedbaan, en je ervaart een ‘sugar rush’ als je veel van deze snelle koolhydraten binnen krijgt. Na deze piek volgt ook een snelle daling, waardoor je weer snel trek krijgt in meer van deze ‘snelle korte’ koolhydraten. Daarnaast voel je je door deze snelle daling, moe en futloos.

Welke voedingsmiddelen bevatten ‘snelle korte’ koolhydraten?
Voorbeelden zijn:
– Snoepjes en zuurtjeskoolhydraten afvallen
– Candybars zoals Twix, Mars, Bounty etc.
– Frisdrank
– Taart
– Ijsjes
– Wit brood

Conclusie
Omdat de ‘snelle korte’ koolhydraten veel nadelen hebben met betrekking tot de opname in je lichaam én producten met deze koolhydraten vaak ook veel meer energie (calorieën) bevatten, is het verstandiger deze zoveel mogelijk te vermijden.

En als je dan kiest voor een taartje, koekje, of candybar, maak er dan een bewuste keuze van en geniet er vooral van. Weet dat je met de Make It Easy methode 3 dagen stilstaat in het afvalproces wanneer je bijvoorbeeld voor snoep of koek kiest. Pak daarna gewoon je ‘gezonde’ gedrag weer op. Dan blijft het een leuke weg naar je uitkomst!

Meer weten over de Make it Easy methode? Klik hier

By | 2017-09-01T15:57:13+00:00 september 1st, 2017|Nieuws|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment