Is het een goed idee om elke dag op de weegschaal te staan?

Gewicht per dag verschillenTijdens de consulten merken we dat sommige cliënten het liefst iedere dag op de weegschaal staan. Maar is vaak wegen eigenlijk wel een goed idee? Of is het beter om dit bijvoorbeeld 1 keer per maand te doen? En hoe komt het eigenlijk dat je gewicht per dag zo kan verschillen?

Iedere dag wegen is geen goed idee, het kan je zelfs tegenhouden in je afvalproces omdat je misschien wat minder gemotiveerd bent na (voor je gevoel wat) mindere resultaten. En dat is eigenlijk helemaal niet nodig, je gewicht kan per dag behoorlijk verschillen! En dat komt niet door lichaamsvet wat er in 1 of 2 dagen is aangekomen of afgegaan.

 

Waarom kan je gewicht per dag zo erg verschillen?

  • Zout: Door zoute dingen te eten, houdt je lichaam meer vocht vast waardoor je zwaarder weegt. Denk bijvoorbeeld aan soep, stamppot, kaas, worst, kant en klaar maaltijden etc. Dit zie je de volgende dag terug op de weegschaal.
  • Eten in je maag: Als je net hebt gegeten en gedronken, dit telt natuurlijk ook mee.
    Stoelgang: Als je moeilijk naar de WC gaat kan ontlasting zich ophopen in de darmen, ook dit brengt extra gewicht met zich mee.
  • Menstruatie: Voordat je ongesteld moet worden schommelt je hormoonspiegel. Dit kan ervoor zorgen dat je meer vocht vasthoudt.
  • Slecht slapen, stress: Ook dit zorgt voor een schommeling in de hormonen waardoor je meer vocht vasthoudt. Overigens verdwijnt dit echter vanzelf weer.
  • Sporten: De dag nadat je zwaar hebt gesport. Door te sporten ontstaan er piepkleine scheurtjes in je spieren waarin vocht wordt vastgehouden.
  • Veel gegeten: Als je een dag wat meer hebt gegeten dan anders, zie je dat de volgende dag op de weegschaal. Dit betekent echter niet dat je direct een kilo (of meer) bent aangekomen. Pak dus je normale ritme gewoon weer op. Na ongeveer 48 uur liggen alle restanten in de toiletpot. Tot die tijd kun je dus iets meer wegen.
  • Kwaliteit weegschaal: Sommige weegschalen zijn niet heel nauwkeurig. Het apparaat laat bijvoorbeeld een ander gewicht zien als je er niet telkens op dezelfde manier opstaat.

Omdat je gewicht zo erg schommelt, is het niet verstandig om elke dag te wegen. Neem hiervoor een vast moment. Zoals bijvoorbeeld tijdens je consult bij Make it Easy iedere 4 weken. Bovendien zijn er zaken belangrijker dan je gewicht, het is niet de bedoeling dat de weegschaal je leven beheerst!

By | 2017-08-25T09:50:35+00:00 augustus 22nd, 2017|Nieuws|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment